We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Nieuw concept

Begin 2022 besliste het lokaal bestuur om het renovatiedossier van het Jan Van Doorslaerhuis in de Mechelseweg uit te breiden met een stukje nieuwbouw. Na evaluatie van de bestaande infrastructuur werd gekozen om een gedeelte bij te bouwen op de tweede verdieping. Hierdoor kunnen er 4 volwaardige noodappartementen gerealiseerd worden om mensen in nood een tijdelijk onderkomen te geven. Door deze ingreep kan de toegang tot de noodappartementen volledig losgekoppeld worden van de tweedehandswinkel die zich op het gelijkvloers bevindt.

Het concept van deze winkel werd ook herbekeken. Naast een plek waar duurzaamheid centraal staat, willen we er ook lokaal talent ondersteunen en een ontmoetingsplek creeeren waar iedereen zich welkom voelt.

In juli 2023 gingen we op zoek naar de betekenis van de tweedehandswinkel in de Kapelse gemeenschap.

Hieruit kwam naar boven dat we een plek willen bieden waar duurzaamheid centraal staat en waar iedereen welkom is.
We geloven in de kracht van elke persoon en willen dit tot zijn recht laten komen in de ruimte. Zo willen we lokaal talent ondersteunen en er voor elkaar zijn. Zo wordt de winkel een plek waar je kan binnenstappen en verrijkt kan buiten komen. 

Kortom: 

Een ontmoetingswinkel van en voor de Kapellenaar

De ‘van elke Kapellenaar’ verwijst naar de bijdrage van de eigen inwoners en medewerkers die zorgen voor de instroom van goederen voor de winkel, die workshops geven of meewerken/bijdragen aan het concept. De ‘voor elke Kapellenaar’ wilt specifiek aangeven dat in eerste instantie de eigen inwoners de prioritaire begunstigden zijn van het nieuwe concept. Mensen van buiten de gemeente zijn uiteraard ook welkom, maar het is niet de bedoeling om het concept daar op af te stemmen.

Daarnaast onthulde het onderzoek 3 soorten bezoeker:

De spaarzame shopper

• Heeft weinig financiële middelen
• Wil zijn of haar basisnoden, of die van hun familie, invullen
• Is mogelijk ook sociaal minder geïntegreerd in de gemeente (hetzij door de culturele verschillen en taalbarrière voor mensen die uit het buitenland komen, hetzij door de armoede waarin geleefd wordt)

De duurzame creatieveling

• Koopt tweedehands om niet mee te gaan in de wegwerpconsumptie
• Ziet het duurzaam gedachtengoed als een sociale verantwoordelijkheid
• Is op zoek naar unieke stuks die bij zijn/haar stijl passen (kledij, interieur…) of ziet de mogelijkheden om een item om te toveren tot iets unieks
• Wilt graag zijn/haar kennis met anderen delen (oudere generaties) of leren van anderen hoe dit te doen (jongere generaties)
• Is open-minded en wilt graag (helpen) verbinden

De sociale snuisteraar

• Komt regelmatig over de vloer en is ‘vriend’ aan huis (deze persona is vooral op zoek naar sociaal contact, naar voeling en verbinding met de Kapellenaars)
• Is niet echt op zoek naar een specifiek item maar houdt er wel van om iets leuks te vinden

Herdenking

Wat met ‘Jan Van Doorslaerhuis’?
•We voorzien een naambord aan de inkom van de appartementen.
•Het grote naambord aan de gevel wordt verwijderd, zodat er geen naamsverwarring ontstaat met de ontmoetingswinkel.
 
Wat met ‘Jos en Ginette’?
•Wie Jos en Ginette gekend heeft, weet dat zij hele sociale en betrokken mensen waren. Open voor verbinding. We zouden hun naam verbinden aan de ‘koffiehoek’ waar mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan, een koffie of iets fris drinken. Dit wordt besproken met de familie omdat we graag het ‘portret’ van deze 2 mensen integreren in het concept van deze ontmoetingswinkel.
Deel op facebook
Deel op X