Skip to main content
home-page
Deel op facebook

Op deze projectpagina maken we een overzicht van de veelgestelde vragen en het bijhorende antwoord.

Na het afwerken van de nutsleidingen kunnen we uitkijken naar de start van de wegenis- en rioleringswerken. Concreet worden de wegenis- en rioleringswerken opgedeeld in 4 fasen. De start van de eerste fase is voorzien vanaf half oktober 2021.

Welke werkwijze wordt gevolgd?

  1. De aannemer zal eerst het traject van de Birrebeek aanpassen.
  2. Daarna wordt het huidige wegdek verwijderd. Dit betekent dat er een tijdelijke toename van vrachtverkeer van en naar de werfzone zal zijn. We hebben uitdrukkelijk aan de aannemer gevraagd om de hinder, die dit onvermijdelijk met zich meebrengt – zeker tijdens het begin en einde van de schooltijden – tot een minimum te beperken.
  3. Aansluitend op de graafwerken start de aanleg van de riolering en schuift de werf per dag tussen de 25 en 35 meter op. Daar waar de nieuwe riolering reeds werd aangelegd, wordt meteen nadien al een specifieke minder-hinder-steenslag aangebracht waarop gereden kan worden.
  4. Na de aanleg van de nieuwe riolering begint de aannemer met het plaatsen van paaltjes om de boordsteen te kunnen aanbrengen. De boordsteen wordt ter plaatse in één keer ‘getrokken’ met een machine.
  5. Als laatste stap wordt de fundering om de asfaltlaag aan te leggen, aangevoerd.
  6. De voetpaden worden pas in allerlaatste instantie opgebroken en blijven zo lang als mogelijk toegankelijk.
  7. De aannemer voorziet ook ‘brugjes’ van grind om de overgang van de werf naar de private opritten te vergemakkelijken.
  8. Hou rekening met het feit dat uw oprit en/of parking gedurende een 20 tot 30 (niet aaneensluitende) dagen niet toegankelijk zal zijn. U kan wel altijd tot aan de woning geraken. Tijdens deze periode voorzien we:
    - uitbraak (ca. 2 dagen)
    - aanleg riolering (ca. 2 dagen)
    - aanleg boordsteen en uitharding (ca. 2 weken)
    - aanleg asfalt (ca. 2 dagen)
    Buiten de werkuren van de werf is uw oprit altijd bereikbaar. U kan natuurlijk ook steeds parkeren buiten de werfzone of eventueel afspreken met de buren om uw wagen te parkeren op de momenten dat uw oprit niet bereikbaar is.

Hoe wordt het verkeer omgeleid tijdens fase 1?

  1. Gemotoriseerd verkeer zal worden omgeleid via de Vroonbaan en de Ipsvoordestraat.
  2. Vrachtverkeer volgt, afhankelijk van hun bestemming, de omleiding via de A12. Voor Becoton is dit via afrit Meise, voor Etex is dit de afrit via N16.
  3. Er wordt een omleiding voorzien voor fietsers, gescheiden van het gemotoriseerd verkeer, die via de Menaertstraat-Kapelstraat en het netwerk van trage wegen naar de Hogerheistraat zal lopen.
  4. Om sluipverkeer te voorkomen, installeren we een ‘knip’ in de Hogerheistraat (net voorbij Meroso Foods) en de Spenaardstraat (ter hoogte van de overgang van het smalle naar het brede gedeelte) die doorgaand verkeer verbiedt. We begrijpen dat dit voor de omwonenden ter plaatse extra overlast zal creëren, maar we kiezen er bewust voor om de veiligheid van de fietser voorrang te geven.
  5. Kijk bij het verlaten van uw woning steeds even tot waar de wegenwerken zij gevorderd. Zo kan u de gemakkelijkste uitweg bepalen en eventuele hinder vermijden.

Hoe verloopt de verdere communicatie?

  1. We voorzien een brief voor alle omwonenden waarin de tijdslijn en omleidingen vermeld zullen staan. Ook de inwoners van de straten van de voorziene omleidingen worden op de hoogte gebracht.
  2. Via de gemeentelijke website en Facebookpagina zullen we op regelmatige basis berichten publiceren over de werken.
  3. We voorzien ook de mogelijkheid om in te schrijven op een digitale nieuwsbrief met betrekking tot deze werken.
  4. Via de link: kapellespreekt.be/infowerkenmolenstraat vind je een overzicht met:
    - de algemene fasering van de werken (in tekst, in schema en op kaart).
    - de concrete vooruitgang van de lopende fase.
    - de omleiding die van kracht is tijdens de lopende fase voor zowel personenwagens, vrachtverkeer als de zachte weggebruiker.
    - de bewonersbrieven die in het kader van deze werken bedeeld worden.
    - een link naar het invulformulier voor het ontvangen van een hinderpremie die door plaatselijke ondernemers kan worden aangevraagd.
  5. Wat de maatregelen in de volgende fasen van de werken betreft: hierover informeren we u uiteraard opnieuw vóór de start via onder andere een bewonersbrief.

Na afloop van de werken zal de Molenstraat uitgerust zijn met volwaardige en veilige fietspaden en een rijbaan in asfalt. Er wordt maximaal ingezet op infiltratie en buffering van het regenwater. De aannemer voorziet bij benadering een 140 werkdagen voor de werken in de eerste fase.

Wat de wekelijkse ophaling van huisvuil en PMD/GFT/papier betreft vragen we om de vuilzakken telkens te verzamelen op het einde van de werfzone. Indien u niet in staat bent om dit zelf te doen, vraag dan aan een hulpvaardige buur om u een handje te helpen.

De werken zijn mogelijk door subsidies van o.a. de provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid voor wat de fietspaden betreft en van de Vlaamse Milieumaatschappij voor wat de riolering betreft.

Door de omvang van de werken zal er onvermijdelijk en voor langere tijd hinder ontstaan in de nabije omgeving van de Molenstraat. Het lokaal bestuur benadrukt dat de hinder tijdelijk van aard is maar ontkent geenszins de impact die de werken zullen hebben op de mobiliteit ter plaatse. Er zal daarom maximaal ingezet worden op een doorgedreven communicatie en alle nodige praktische informatie zal ter beschikking worden gesteld.
Heb je vragen en/of opmerkingen of wil je iets kwijt over de werken, aarzel dan niet om ons te contacteren via mobiliteit@kapelle-op-den-bos.be.

Deel op facebook