Deze reacties werden reeds ingediend
Feedback voor STK
Zeer goed en krachtig voorstel !!
Proficiat ! voor de plannen rond het STK, zo zal het veiliger worden !
Een paar vragen:
- waarom de Oudstrijdersstraat niet in de groene zone sluiten? 50 km/h lijkt mij hoog voor een weg waarlangs menig fietser en voetganger zich verplaatsen van het station naar STK maar ook naar het centrum.
- wat met het opkomend "zwaar" verkeer (+3,5T) uit de Hogerheistraat? Het passeert regelrecht over het kruispunt STK - Oudstrijdersstraat - Jan Hammeneckerstraat en "dendert" dan verder langs de Acacialaan, naar de Kuiermansstraat.
- Ik veronderstel dat de Acacialaan samen met éénrichtingsverkeer wordt uitgerust met een breed fietspad?
- Algemeen zal de handhaving 30km/u in het ganse gebied een (stevige) uitdaging zijn. Hoe gaat dit uitgevoerd worden?
De uitvoering van het ganse project zal nog heel wat inspanningen vergen, alleszins veel succes gewenst en wij kijken vol verwachting uit naar de implementatie ervan!
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat vergeten?
Wordt de Hogerheistraat niet vergeten? Als ik op woensdagmiddag mijn kleinkinderen te voet ga afhalen in de Pepel, moet ik met de kinderen op straat lopen omdat er in het begin van de Hogerheistraat, zelfs op en voorbij het brugje, wagens geparkeerd staan die leerlingen van STK komen afhalen. Als voetganger moet je bovendien op de fietssuggestiestrook lopen en moet je telkens de kant in als de auto's en vrachtwagens je te snel passeren. Voor voetgangers en fietsers is het daar enorm gevaarlijk. Wat baat het om de onmiddellijke schoolomgeving veiliger te maken als het voor dezelfde schoolgaande jeugd een paar meter verder super gevaarlijk is.
lees meer
Feedback voor STK
Waar is er plaats voor de auto's van (groot)ouders?
Super dat jullie de schoolomgeving veiliger willen maken! Op de plannen en in het voorstel zie ik nergens ruimte voor de (groot) ouders die hun kind(eren) met de wagen komen afhalen. Is dit voorzien? Vooral de overlast die hiermee gepaard zal gaan, baart me zorgen. In de eenrichtingsstraten zal dit nog meevallen. Maar wat met de Veldstraat vanaf de Overzetstraat richting de Molenstraat. Daar zullen de wagens in beide richtingen parkeren plus doorgaand verkeer in beide richtingen plus fietsers in beide richtingen. Dit wordt even grote chaos als voordien. Of zie ik het verkeerd?
lees meer
Feedback voor STK
1. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Eindelijk een visie rond verkeersbeleid
Goede visie die de verkeersveiligheid in onze gemeente ten goede zal komen. Ik kijk alvast uit naar de start van de werken zodat het niet enkel bij plannen blijft. Twee aandachtspunten:
- afdwingbaarheid van zone 30 in Veldstraat want momenteel wordt er gemakkelijk 50 en meer gereden: bv wegversmallingen, bloembakken, andere...?
- de combinatie van vrachtverkeer en fietsers is gevaarlijk: een verbod van +3,5T in fietsstraten lijkt me aangewezen
lees meer
Feedback voor STK
Moet STK veiliger?
Hoeveel ongelukken zijn er in de Veldstraat aan het STK al gebeurd de laatste jaren? Geen enkel!! De politie zegt zelf dat het daar chaos is en in een dergelijke situatie is dat heel veilig. Men staat daar nml STIL en zodoende geeft dit buiten de gebruikelijke file van amper een klein half uurtje (dit 2x/dag) geen problemen! Waarom dan al die straten éénrichting maken? Dit gaat nog grotere problemen geven in Acacialaan, Overzetstraat en Kuiermansstraat! Wat met al dat vrachtvervoer van Eternit door al deze straten.... Wat als er een ongeval gebeurd op bv de Kuiermansstraat (tss Overzetstraat en Acacialaan) ...dit gaat immers een enorme file en last veroorzaken en nog meer problemen geven dan de gekende (vrij beperkte) last die er nu is! Het kruispunt van de Kuiermansstraat met Overzetstraat en Huttekenstraat zal ook onveiliger worden voor de vele fietsers naar het STK door het drukkere verkeer aldaar. Dergelijk ontwerp met permanente veranderingen, voor amper 2x/d 25tal min last, zijn meer dan een brug te ver!
lees meer
Feedback voor STK
keerpunt voor autoverkeer/ Kiss+ ride
Om de veldstaat verder autoluw te maken zou de driehoek op het einde van de veldstraat met de hoek St. Niklaaswijk ingericht kunnen worden als kiss + ride zone. Leerlingen kunnen te voet via st niklaaswijk de doorsteek naar het STK maken. Auto's kunnen wegrijden via oudstrijdersstraat.
lees meer
Feedback voor STK
korste weg
van campus veldstraat naar campus SGI gaan leerlingen 'altijd' de kortste weg nemen. De route via de hammeneckerstraat zal weinig gebruikt gaan worden
lees meer
Feedback voor STK
Noodzakelijk? niet zuur wel bezorgd
Graag volgende bedenkingen:
1. De onveiligheid aan en rond STK wordt veroorzaakt door de (groot)ouders van de leerlingen zelf, die ongestoord aan beide zijden van de straten parkeren, waardoor een smalle (fiets)rijstrook overblijft, waar dan nog eens gehaaste wagens en vrachtwagens! zich doorheen wurmen met een levensgevaarlijk kluwen tot gevolg en fietsers fietsen op het trottoir.
2. Als de omliggende straten eenrichtingsverkeerstraten worden gaan de wachtende automobilisten zich nog minder aan parkeer- en andere regels houden.
3. Alle vaste bewoners van de bewuste straten moeten 365 dagen 24 uur per dag per jaar omrijden omdat er ongeveer 185 dagen per jaar gedurende 15 minuten verkeersellende is veroorzaakt door de schoolgaande jeugd en hun bezorgde (groot)ouders.
4. Wij willen graag propere, gezonde lucht, maar bijna alle geparkeerde, wachtende auto's staan
's winters minutenlang stationair te draaien.
5. Het kruispunt Acacialaan-Kuierman heeft een heel slecht zicht naar links door de aanwezige parkeerstrook in de Kuierman.
lees meer
Feedback voor STK
Veldstraat zone 30: Moeilijk te handhaven
Goed idee om de schoolomgeving aan het STK veiliger te maken voor de schoolgaande kinderen.
Ik ben het er mee eens dat het vaak ook de ouders zijn, die hun kinderen met de auto naar school brengen, die het gevaarlijk(er) maken als je ziet waar ze zich parkeren. Alsof de kinderen niet eens een paar meter kunnen stappen.
De Veldstraat wordt zone 30, maar hoe gaat dit nagegaan worden. Op ogenblikken dat er fietsers rijden, zal het nog ‘goed’ toegepast worden, maar op andere momenten van de dag en week wordt het moeilijk, denk ik, om deze 30 te handhaven.
Er gaat dan ook meer verkeer door de Kuiermansstraat rijden, omdat ze sneller willen rijden dan 30. In de Kuiermansstraat mag er 50 gereden worden en dat is zelfs vaak moeilijk vol te houden voor vele bestuurders. Er wordt daar vaak sneller dan 50 gereden. De betonplaten van de Kuiermansstraat liggen ook niet meer zo stabiel en bewegen echt als kleine wipplanken als er over gereden wordt met als gevolg dat ik soms lig te daveren in mijn bed of dat de glazen rinkelen in de kast.
lees meer
Feedback voor STK
verkeersborden ontnemen zicht
vanuit de oudstrijdersstraat onder het spoor door, staan er net uit de tunnel rechts verkeersborden die het zicht ontnemen van de verkeerssituatie.
lees meer
Feedback voor STK
3. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Verkeer uit Acacialaan: slecht zichtbaar
Het plan is dat er eenrichtingsverkeer ingericht wordt, waardoor het verkeer uit de Acacialaan in de Kuiermansstraat komt.
Als je in de Kuiermansstraat rijdt, komende uit het centrum, kun je niet goed zien of er verkeer uit de Acacialaan komt doordat er auto’s en/of een camionette (wat de bewoners aldaar hun goed recht is) geparkeerd staan op de parkeerstrook net voor de Acacialaan.
Bovendien moet het verkeer dat uit de Acacialaan komt misschien wat langer wachten doordat het drukker wordt in de Kuiermansstraat door bestuurders die de Veldstraat vermijden. Hierdoor kan er op drukke momenten misscheien wel een file ontstaan in de Acacialaan.
lees meer
Feedback voor STK
Graag enkele bedenkingen bij dit positive ontwerp.
Uiteraard positief dat werk wordt gemaakt van een veiliger schoolomgeving.
Graag volgende bedenkingen/ suggesties:
- in het plan is er geen sprake van een uitgebreide kis & ride zone aan de school. Ouders die met de auto hun kinderen komen ophalen, parkeren zich zo dicht mogelijk bij de school en verhinderen soms in belangrijke mate het doorgaand verkeer. Dubbel parkeren zou dus best afgeschaft worden in zowel de Veldstraat, Overzetstraat als Acacialaan.
- Positief is dat éénrichtingsverkeer wordt ingesteld. Echter bewoners van de Veldstraat moeten dan wel omrijden komende van het centrum. Geen probleem, maar wat als bepaalde straten onderbroken worden wegens werken/ ongevallen/ interventies hulpdiensten?
- Is het niet aangewezen sluikverkeer (ook van vrachtwagens) te verhinderen in Acacialaan/ Overzetstraat/ Fazantenlaan (i.e. aanpalende straten)?
- Het is mij niet duidelijk welk autoverkeer nog zal worden toegelaten in smal stuk Veldstraat dat aansluit op de Molenstraat.
lees meer
Feedback voor STK
Er zijn ook nog andere bewoners in KODB dan fietsers, scholieren en grootouders
1/ Gaat men er ook op toezien dat alle fietsers het verkeersreglement, lichten, fietspaden ed effectief gaan respecteren? 2/ Kuiermansstraat = 50 km per uur want aangepast voor gemotoriseerd verkeer wegens werken. Maar detail …nog moeilijk te bereiken via het circulatieplan van de dorpskern, Veldstraat=verblijffunctie, en waar staat de Hogerheistraat: verblijfsfunctie, fietsende scholieren, overdreven snel verkeer en vrachtwagens, maar geen fietspaden en 50 km per uur, wel de ene wegomlegging na de andere en elke dag wegens geparkeerde auto's STK. 3/ ikv circulatieplan voor de dorpskern: ik kom van de westdijk en wil naar de Hogerheistraat. Beide plannen maken dat iemand eerst de ganse dorpskern wordt doorgestuurd en dan nog eens moet omrijden via Kuierman-Overzetstraat-Veldstraat of in dat je 2x voor de lichten staat op Hoogveld (NB:50 km/u zoals in Hogerhei) en dan in een fietsstraat terechtkomt. Hebben automobilisten ook nog iets van rechten 4/Via 1-richting moet iedereen dezelfde weg nemen=concentratie van op 1 moment
lees meer
Feedback voor STK
3. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Onveilige situatie Hogerheistraat
Ik vind dit een heel mooie initiatief want ik weet hoe druk het is in de buurt van het STK aangezien ik er zelf in het 1e jaar zit en ik in de Hogerheistraat woon. Ik vind het wel spijtig dat er niks gebeurd in de Hogerheistraat terwijl er daar toch heel wat van mijn klasgenoten waaronder ik zelf elke dag moeten door fietsen en er daar met de kruising met de Oudstrijdersstraat altijd alle auto's zich maar gewoon parkeren op het voetpad waardoor er een heel onveilige verkeerssituatie ontstaat. Ook heb je dan nog de straat zelf waar niet eens een fiets-/voetpad is en waar veel te vaak verkeer aan een veel te hoge snelheid rijdt. Dus ik denk dat door van sommige delen van de Veldstraat een fietsstraat te maken (wat ik trouwens wel heel goed vindt) het probleem gewoon opgeschoven zal worden naar andere straten waaronder de Hogerheistraat. Het zou er dus nog drukker worden dan het er nu al is.
Alvast bedankt. Marit
lees meer
Feedback voor STK
gevaarlijk dubbelrichtingsfietspad!
Het dubbelrichtingsfietspad is volgens mij niet de geschikte oplossing om volgende redenen:
1) bij aanvang en einde van de school zijn er op te korte tijd veel te veel fietsers. Je zal op dat moment daar maar als tegenligger fietsen. De Veldstraat is nu al te smal als de school uit is. 2) het is ook te gevaarlijk aan de zijstraten. Gemotoriseerd verkeer moet rekening houden met fietsers in beide richtingen. Bij vrachtwagens speelt dan de dode hoek nog mee.
3) de fietsers richting Nieuwenrode moeten terug de weg oversteken ter hoogte van nr.174 om daar de fietsstraat te volgen. Gaan de fietsers hier voorrang krijgen op het gemotoriseerd verkeer?
Mijn conclusie is dat men de fietsers en vooral de schoolgaande jeugd moet laten oversteken aan de veilige schoolomgeving en ze onmiddellijk langs de enige veilige kant - en dat is rechts van de baan - te laten rijden.
De Veldstraat wordt zo wie zo een zone dertig.
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat komt niet aan bod in de plannen
Het veiliger maken van de school omgeving vind ik zeer positief. Ik heb wel een aantal opmerkingen als bewoner van de Hogerheistraat en ouder van 2 schoolgaande kinderen (Kobos/de Kei). 1.Vorig schooljaar was er als gevolg van de autovrije zone in de Veldstraat ter hoogte van het STK vaak grote hinder door geparkeerde wagens (langs de twee kanten van de straat) die schoolgaande kinderen afzetten of ophalen. Dit gaf gevaarlijke situaties, bv. fietsers die door geparkeerde wagen moesten slalommen. Welke maatregelen worden genomen om dit te voorkomen wanneer de straten rond STK 1 richtingsverkeer worden? 2. Verkeer dat vanaf de A12 komt en bv. richting Willebroek of Mechelen moet, zal via GPS/Waze automatisch kortste route nemen langs de Hogerheistraat. Wat gaat er gedaan worden om dit te verhinderen? 3. wagens die vanuit Hogerheistraat komen en richting centrum moeten gaan, zullen langer in de file staan, zeker tijdens de spits. Sluipverkeer kan dan via de Jan-Hammeneckerstraat de file ontwijken om zo in te voegen net voor de lichten.
lees meer
Feedback voor STK
Een bushalte middenin de drukke schoolomgeving?
Een super idee om de schoolomgeving van het STK aan te pakken. Als ik de plannen bekijk zie ik een absolute verbetering maar op 1 punt heb ik toch mijn bedenkingen : de locatie van de bushalte. De bushalte komt op een zeer drukke plaats. Volgens mij een té drukke plaats voor een bushalte zowel voor de passanten als de gebruikers ervan. Ik vraag me af of de bushalte misschien naar de Overzetstraat kan verplaatst worden.
lees meer
Feedback voor STK
HogerheiSTRAAT of HogerheiSNELWEG ??
Goed initiatief om de verkeersveiligheid aan te pakken in Kapelle.
Ik vraag me wel af of het studiebureau/gemeentebestuur wel eens in de Hogerheistraat is geweest tijdens de ochtend- of avondspits??
Door de Veldstraat fietsstraat te maken zal gemotoriseerd verkeer eerder kiezen voor de 1.6km Hogerhei dan voor de Kuiermansstraat zoals de studie verwacht.
Tientallen fietsers trotseren dagelijks voorbijrazende auto's/vrachtwagens in Hogerheistraat. En die rijden echt geen 50km/u hoor. Levensgevaarlijk is het in een straat die eigenlijk te smal is om én fietsters én auto's in een dubbele rijrichting toe te laten. Doe iets aan de snelheid in deze straat: trajectcontrole (cfr. Mechelen), verkeerseilanden (cfr. Hombeek) waardoor echt ontraden wordt om snel te rijden. Bescherm fietsers door de straat voor auto's te versmallen en de fietspaden te verbreden zodat het duidelijk is dat er slechts 1 auto tegelijkertijd (in enkele richting) door kan... de anderen moeten dan maar even wachten.
Of gaan jullie echt wachten tot er slachtoffers vallen?
lees meer
Feedback voor STK
2. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Noodzakelijk? niet zuur wel bezorgd (vervolg)
5. Door de eenrichting in de Overzetstraat, Veldstraat en Acacialaan wordt er volgens mij een grotere autostroom gegenereerd aan het STK, want elke auto moet die lus dus maken. Vraag: hoe gaan de schoolbussen rijden? ook aan de voordeur van STK voorbij? Alle verkeer uit Nieuwenrode dat richting Londerzeel wil, moet via de Veldstraat (via STK dus) of omrijden door de Kuierman en dan de Verbindingsweg nemen.
6. Geldt de eenrichtingsregel ook voor fietsers?? zoniet dan wordt het voor de fietsers niet veel veiliger in de Overzetstraat als ze tussen de geparkeerde en rijdende auto's door moeten laveren.
lees meer
Feedback voor STK
Voetgangers en fietsers van de Hogerheistraat?
Goed initiatief, enkel zeer spijtig dat er niet gerept wordt over de Hogerheistraat. Hier wonen nochtans heel wat kinderen die dagelijks met de fiets naar school gaan. Door het nieuwe plan zal het opnieuw drukker worden in onze straat, een straat zonder voetpad, laat staan fietspad, laat staan snelheidsremmers. Bovendien wordt het begin van de straat, bij het kruispunt met de Oudstrijdersstraat gebruikt als parking door ouders die hun kinderen van het STK komen ophalen of komen brengen. Deze wagens staan letterlijk overal geparkeerd, draaien terug, etc. wat zeer gevaarlijke situaties creëert voor iedereen die tussen de geparkeerde wagens door moet laveren. Zou het niet logisch zijn om ook rekening te houden met de Hogerheistraat en meteen alles aan te pakken?
lees meer