
Deze reacties werden reeds ingediend
Feedback voor STK
Doorstroming van het verkeer op het einde van de Hogerheistraat
Proficiat, een zeer goed initiatief dat hopelijk snel wordt gerealiseerd!
In de toelichting van de plannen wordt er echter niets gezegd m.b.t. de onveilige verkeerssituatie op het einde van de Hogerheistraat en het kruispunt met de Oudstrijdersstraat.
Wanneer het school uit is, parkeren flink wat ouders hun wagen in deze zone waardoor het doorgaand verkeer voor andere auto’s sterk belemmerd wordt en een zeer onveilige situatie ontstaat voor de fietsers die dit punt moeten passeren. Tel hierbij op al het zware vrachtverkeer dat door de Hogerheistraat rijdt en het is wel duidelijk dat er hier in de toekomst ongelukken gaan gebeuren.
We horen graag jullie aanpak voor deze zone, die zich toch ook vlakbij het STK (en in de "aan te pakken" perimeter) bevindt. Alvast bedankt.
lees meer
Feedback voor STK
andere richting - en wat met parkeren?
Betreft zone STK
Beste,
Goed dat schoolzones worden aangepakt, het gebruikmaken van éénrichtingsverkeer is de juiste oplossing hier.
Wel zijn er een aantal bemerkingen te maken.
Kan de verkeersafwikkeling in de Overzetstraat /Veldstraat/Acacialaan worden omgekeerd? Het punt waar men nu van de Acacialaan de Kuiermansstraat indraait is een gevaarlijk punt. Aankomende fietsers, op het westelijke fietspad, zijn pas zichtbaar als men met de wagen reeds op het fietspad staat. Dit probleem stelt zich niet ter hoogte van de Overzetstraat (fietsers beter zichtbaar).
Op de huidige plannen staat nergens iets aangeduid betreffende parkeerverbod in de enkelrichtingsstraten. We kunnen er dus van uitgaan dat parkeren langs beide zijden toegelaten blijft. Daarom het voorstel om parkeren slechts langs één zijde, d.m.v. parkeerplaatsen of -stroken, te voorzien (bvb. in Veldstraat thv STK, langs huizenkant). Dit is voldoende voor bewoners van deze straten en voor ouders die hun schoolgaande kinderen, met de wagen, komen ophalen en afzetten.
lees meer
Feedback voor STK
Noodzakelijk? niet zuur wel bezorgd
Graag volgende bedenkingen:
1. De onveiligheid aan en rond STK wordt veroorzaakt door de (groot)ouders van de leerlingen zelf, die ongestoord aan beide zijden van de straten parkeren, waardoor een smalle (fiets)rijstrook overblijft, waar dan nog eens gehaaste wagens en vrachtwagens! zich doorheen wurmen met een levensgevaarlijk kluwen tot gevolg en fietsers fietsen op het trottoir.
2. Als de omliggende straten eenrichtingsverkeerstraten worden gaan de wachtende automobilisten zich nog minder aan parkeer- en andere regels houden.
3. Alle vaste bewoners van de bewuste straten moeten 365 dagen 24 uur per dag per jaar omrijden omdat er ongeveer 185 dagen per jaar gedurende 15 minuten verkeersellende is veroorzaakt door de schoolgaande jeugd en hun bezorgde (groot)ouders.
4. Wij willen graag propere, gezonde lucht, maar bijna alle geparkeerde, wachtende auto's staan
's winters minutenlang stationair te draaien.
5. Het kruispunt Acacialaan-Kuierman heeft een heel slecht zicht naar links door de aanwezige parkeerstrook in de Kuierman.
lees meer
Feedback voor STK

Voetgangers doorgang naar STK via Acacialaan
Ter hoogte van Acacialaan 19 is een doorsteek tussen 2 huizen naar het sportveld van het STK.
Om verkeersstromen te scheiden tussen fietsers en de groep voetgangers/ Bus reizigers/ leerlingen die met de auto worden gebracht, zou deze doorgang een toegang kunnen zijn voor leerlingen te voet. Een gecombineerde bus halte / kiss+ride nabij de doorsteek maakt het compleet.
lees meer
Feedback voor STK

2. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
verkeersborden ontnemen zicht
vanuit de oudstrijdersstraat onder het spoor door, staan er net uit de tunnel rechts verkeersborden die het zicht ontnemen van de verkeerssituatie.
lees meer
Feedback voor STK

extra conflict situatie vermeden
knooppunt 9 is al een zone waar veel verkeers stromen door elkaar moeten. Door fietsers vanuit het zuiden van de veldstraat eerder te laten oversteken blijft het gemotoriseerde verkeer richting acacialaan gescheiden van de fietsers. leerlingen tussen STK en SGI nemen nu ook al de kortste weg via de binnenbocht richting oudstrijdersstraat. Dit kunnen ze nu legaal doen. Een vernauwing voor auto's bij de busstop zorgt ervoor dat leerlingen die oversteken voor de bus langs met vertraagde auto's geconfronteerd worden. De ontsluiting van STK naar St. Niklaaswijk bestaat al in de plannen en wordt nog beter gebruikt.
lees meer
Feedback voor STK
Een bushalte middenin de drukke schoolomgeving?
Een super idee om de schoolomgeving van het STK aan te pakken. Als ik de plannen bekijk zie ik een absolute verbetering maar op 1 punt heb ik toch mijn bedenkingen : de locatie van de bushalte. De bushalte komt op een zeer drukke plaats. Volgens mij een té drukke plaats voor een bushalte zowel voor de passanten als de gebruikers ervan. Ik vraag me af of de bushalte misschien naar de Overzetstraat kan verplaatst worden.
lees meer
Feedback voor STK
Graag enkele bedenkingen bij dit positive ontwerp.
Uiteraard positief dat werk wordt gemaakt van een veiliger schoolomgeving.
Graag volgende bedenkingen/ suggesties:
- in het plan is er geen sprake van een uitgebreide kis & ride zone aan de school. Ouders die met de auto hun kinderen komen ophalen, parkeren zich zo dicht mogelijk bij de school en verhinderen soms in belangrijke mate het doorgaand verkeer. Dubbel parkeren zou dus best afgeschaft worden in zowel de Veldstraat, Overzetstraat als Acacialaan.
- Positief is dat éénrichtingsverkeer wordt ingesteld. Echter bewoners van de Veldstraat moeten dan wel omrijden komende van het centrum. Geen probleem, maar wat als bepaalde straten onderbroken worden wegens werken/ ongevallen/ interventies hulpdiensten?
- Is het niet aangewezen sluikverkeer (ook van vrachtwagens) te verhinderen in Acacialaan/ Overzetstraat/ Fazantenlaan (i.e. aanpalende straten)?
- Het is mij niet duidelijk welk autoverkeer nog zal worden toegelaten in smal stuk Veldstraat dat aansluit op de Molenstraat.
lees meer
Feedback voor STK
Onveilige situatie Hogerheistraat
Ik vind dit een heel mooie initiatief want ik weet hoe druk het is in de buurt van het STK aangezien ik er zelf in het 1e jaar zit en ik in de Hogerheistraat woon. Ik vind het wel spijtig dat er niks gebeurd in de Hogerheistraat terwijl er daar toch heel wat van mijn klasgenoten waaronder ik zelf elke dag moeten door fietsen en er daar met de kruising met de Oudstrijdersstraat altijd alle auto's zich maar gewoon parkeren op het voetpad waardoor er een heel onveilige verkeerssituatie ontstaat. Ook heb je dan nog de straat zelf waar niet eens een fiets-/voetpad is en waar veel te vaak verkeer aan een veel te hoge snelheid rijdt. Dus ik denk dat door van sommige delen van de Veldstraat een fietsstraat te maken (wat ik trouwens wel heel goed vindt) het probleem gewoon opgeschoven zal worden naar andere straten waaronder de Hogerheistraat. Het zou er dus nog drukker worden dan het er nu al is.
Alvast bedankt. Marit
lees meer
Feedback voor STK
Waar is er plaats voor de auto's van (groot)ouders?
Super dat jullie de schoolomgeving veiliger willen maken! Op de plannen en in het voorstel zie ik nergens ruimte voor de (groot) ouders die hun kind(eren) met de wagen komen afhalen. Is dit voorzien? Vooral de overlast die hiermee gepaard zal gaan, baart me zorgen. In de eenrichtingsstraten zal dit nog meevallen. Maar wat met de Veldstraat vanaf de Overzetstraat richting de Molenstraat. Daar zullen de wagens in beide richtingen parkeren plus doorgaand verkeer in beide richtingen plus fietsers in beide richtingen. Dit wordt even grote chaos als voordien. Of zie ik het verkeerd?
lees meer
Feedback voor STK
Goed initiatief. Proefopstelling?
Goed initiatief om de verkeersveiligheid te verbeteren. Komt er ook een proefopstelling om te bekijken of de voorgestelde initiatieven ook hun doel zullen bereiken? Zal de overlast in de Veldstraat niet verplaatst worden naar de Acacialaan en Overzetstraat? Hoe zal het gemotoriseerd verkeer vanuit de Veldstraat naar de Oudstrijdersstraat (en Hogerheistraat) verlopen tijdens begin-en einduur van de school zonder conflict te vormen met de fietsers?
lees meer
Feedback voor STK
reactie plannen Veldstraat en ......
Beste,
Het siert jullie dat jullie jullie zo inzetten om de schoolomgeving zo veilig mogelijk te maken. Toch wil ik jullie vragen om eerst een aantal maanden een proeftijd in te lassen voor jullie met de eigenlijke werken starten.
Ik wil hierbij de Schoolstraat vermelden. Ik ben voor de eenrichting, maar in de andere richting. Zoals ik nu ook opmerk is de ligging van de school belangrijk om de richting van het verkeer te bepalen. Toch resulteert deze richting in de Schoolstraat tot files bij start en einde van de school omdat het verkeer van drie scholen naar hetzelfde kruispunt moeten. Zou het niet beter zijn de richting te veranderen, maar de auto's laten parkeren zoals nu. Aan school kan dan een plaats voorzien worden waar de kinderen uit kunnen stappen, zonder te moeten oversteken.
Zoals de plannen aan Stk nu op papier staan, ligt de richting van het verkeer niet in overeenstemming met die van de Schoolstraat. Er zal heel wat moeten omgereden worden voor de inwoners van het dorp. Is dit wel milieuvriendelijk?
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat
Goed initiatief om de veiligheid rond de school te verbeteren, we mogen echter niet vergeten dat heel veel fietsers van en naar STK rijden via de Hogerheistraat. Dit terwijl deze straat vandaag al helemaal niet voorzien is om de verschillende types verkeer tegelijk aan te kunnen (fietsers,vrachtverkeer,auto's enz.). Door de aanleg van de eenrichting in de veldstraat zullen nog meer auto's via de Hogerheistraat rijden, waardoor verkeer toeneemt (en dit zeker op momenten dat er veel fietsers door de straat rijden). Het gebrek aan volwaardig fietspad, de slechte afwerking van de asfaltboord, het volume verkeer en de hoge snelheid waarmee gereden wordt, maakt dat er in dit plan ook aandacht moet zijn voor de inrichting van de Hogerheistraat. Zo niet zal de situatie er nog gevaarlijker worden als nu reeds het geval.
lees meer
Feedback voor STK
Verkeer uit Acacialaan: slecht zichtbaar
Het plan is dat er eenrichtingsverkeer ingericht wordt, waardoor het verkeer uit de Acacialaan in de Kuiermansstraat komt.
Als je in de Kuiermansstraat rijdt, komende uit het centrum, kun je niet goed zien of er verkeer uit de Acacialaan komt doordat er auto’s en/of een camionette (wat de bewoners aldaar hun goed recht is) geparkeerd staan op de parkeerstrook net voor de Acacialaan.
Bovendien moet het verkeer dat uit de Acacialaan komt misschien wat langer wachten doordat het drukker wordt in de Kuiermansstraat door bestuurders die de Veldstraat vermijden. Hierdoor kan er op drukke momenten misscheien wel een file ontstaan in de Acacialaan.
lees meer
Feedback voor STK
HogerheiSTRAAT of HogerheiSNELWEG ??
Goed initiatief om de verkeersveiligheid aan te pakken in Kapelle.
Ik vraag me wel af of het studiebureau/gemeentebestuur wel eens in de Hogerheistraat is geweest tijdens de ochtend- of avondspits??
Door de Veldstraat fietsstraat te maken zal gemotoriseerd verkeer eerder kiezen voor de 1.6km Hogerhei dan voor de Kuiermansstraat zoals de studie verwacht.
Tientallen fietsers trotseren dagelijks voorbijrazende auto's/vrachtwagens in Hogerheistraat. En die rijden echt geen 50km/u hoor. Levensgevaarlijk is het in een straat die eigenlijk te smal is om én fietsters én auto's in een dubbele rijrichting toe te laten. Doe iets aan de snelheid in deze straat: trajectcontrole (cfr. Mechelen), verkeerseilanden (cfr. Hombeek) waardoor echt ontraden wordt om snel te rijden. Bescherm fietsers door de straat voor auto's te versmallen en de fietspaden te verbreden zodat het duidelijk is dat er slechts 1 auto tegelijkertijd (in enkele richting) door kan... de anderen moeten dan maar even wachten.
Of gaan jullie echt wachten tot er slachtoffers vallen?
lees meer
Feedback voor STK
keerpunt voor autoverkeer/ Kiss+ ride
Om de veldstaat verder autoluw te maken zou de driehoek op het einde van de veldstraat met de hoek St. Niklaaswijk ingericht kunnen worden als kiss + ride zone. Leerlingen kunnen te voet via st niklaaswijk de doorsteek naar het STK maken. Auto's kunnen wegrijden via oudstrijdersstraat.
lees meer
Feedback voor STK

1. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Moet STK veiliger?
Hoeveel ongelukken zijn er in de Veldstraat aan het STK al gebeurd de laatste jaren? Geen enkel!! De politie zegt zelf dat het daar chaos is en in een dergelijke situatie is dat heel veilig. Men staat daar nml STIL en zodoende geeft dit buiten de gebruikelijke file van amper een klein half uurtje (dit 2x/dag) geen problemen! Waarom dan al die straten éénrichting maken? Dit gaat nog grotere problemen geven in Acacialaan, Overzetstraat en Kuiermansstraat! Wat met al dat vrachtvervoer van Eternit door al deze straten.... Wat als er een ongeval gebeurd op bv de Kuiermansstraat (tss Overzetstraat en Acacialaan) ...dit gaat immers een enorme file en last veroorzaken en nog meer problemen geven dan de gekende (vrij beperkte) last die er nu is! Het kruispunt van de Kuiermansstraat met Overzetstraat en Huttekenstraat zal ook onveiliger worden voor de vele fietsers naar het STK door het drukkere verkeer aldaar. Dergelijk ontwerp met permanente veranderingen, voor amper 2x/d 25tal min last, zijn meer dan een brug te ver!
lees meer
Feedback voor STK
Goed voorstel voor een veiligere omgeving!
Helemaal voorstander van dit voorstel, en kijk alvast uit om mijn kinderen op een veiligere manier naar school te laten fietsen!
Enkele vragen:
- hoe gaan we zone 30 handhaven?
- hoe kunnen we de fietsstraat afdwingen in een 2-richtingstraat ?
- gaan de lichten in de kuiermansstraat anders afgesteld worden om een vlotte doorstroming v het verkeer te garanderen?
lees meer
Feedback voor STK
de gevolgen zijn nooit voor de beslissingsnemers
Het grootste gevaar voor de schoolgaande kinderen zijn de ouders van die kinderen. . Gaan ze nu eindelijk de verkeerswetten volgen na deze aanpassingen of is het weer net andersom. Graag mijn gemeente taks terugstorten zodat ik extra brandstof kan kopen om verplicht langer naast de schoolgaanden te rijden in de milieu ontlastende groene zones. Zijn er ook al plaatsen voor vaste camera's voorzien want zo een project kost geld al te beginnen met een studiebureau. Hoeveel herstelde fiets- en voetpaden zijn dit al ? In deze ambitieuze plannen is weinig of geen rekening gehouden heeft met de op de plaats zelf wonen. Hoeveel herstelde fiets- en voetpaden zijn dit al ?
lees meer