Deze reacties werden reeds ingediend
Feedback voor STK
Proficiat
Proficiat voor de plannen rond het STK. Ziet er veilig uit.
Toch één opmerking: waarom van de Oudstrijdersstraat geen fietststraat maken vanaf het kruispunt met de Veldstraat tot het kruispunt met de fietsostrade? Dat is een relatief kort stuk nog en maakt het hele traject veilig.
Een uitdaging wordt wel de handhaving in de zone 30. Vooral buiten de spitsuren zal dit in straten als de Acacialaan een uitdaging zijn.
lees meer
Feedback voor STK
Een bushalte middenin de drukke schoolomgeving?
Een super idee om de schoolomgeving van het STK aan te pakken. Als ik de plannen bekijk zie ik een absolute verbetering maar op 1 punt heb ik toch mijn bedenkingen : de locatie van de bushalte. De bushalte komt op een zeer drukke plaats. Volgens mij een té drukke plaats voor een bushalte zowel voor de passanten als de gebruikers ervan. Ik vraag me af of de bushalte misschien naar de Overzetstraat kan verplaatst worden.
lees meer
Feedback voor STK
2. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Doorstroming van het verkeer op het einde van de Hogerheistraat
Proficiat, een zeer goed initiatief dat hopelijk snel wordt gerealiseerd!
In de toelichting van de plannen wordt er echter niets gezegd m.b.t. de onveilige verkeerssituatie op het einde van de Hogerheistraat en het kruispunt met de Oudstrijdersstraat.
Wanneer het school uit is, parkeren flink wat ouders hun wagen in deze zone waardoor het doorgaand verkeer voor andere auto’s sterk belemmerd wordt en een zeer onveilige situatie ontstaat voor de fietsers die dit punt moeten passeren. Tel hierbij op al het zware vrachtverkeer dat door de Hogerheistraat rijdt en het is wel duidelijk dat er hier in de toekomst ongelukken gaan gebeuren.
We horen graag jullie aanpak voor deze zone, die zich toch ook vlakbij het STK (en in de "aan te pakken" perimeter) bevindt. Alvast bedankt.
lees meer
Feedback voor STK
Goed voorstel voor een veiligere omgeving!
Helemaal voorstander van dit voorstel, en kijk alvast uit om mijn kinderen op een veiligere manier naar school te laten fietsen!
Enkele vragen:
- hoe gaan we zone 30 handhaven?
- hoe kunnen we de fietsstraat afdwingen in een 2-richtingstraat ?
- gaan de lichten in de kuiermansstraat anders afgesteld worden om een vlotte doorstroming v het verkeer te garanderen?
lees meer
Feedback voor STK
Er zijn ook nog andere bewoners in KODB dan fietsers, scholieren en grootouders
1/ Gaat men er ook op toezien dat alle fietsers het verkeersreglement, lichten, fietspaden ed effectief gaan respecteren? 2/ Kuiermansstraat = 50 km per uur want aangepast voor gemotoriseerd verkeer wegens werken. Maar detail …nog moeilijk te bereiken via het circulatieplan van de dorpskern, Veldstraat=verblijffunctie, en waar staat de Hogerheistraat: verblijfsfunctie, fietsende scholieren, overdreven snel verkeer en vrachtwagens, maar geen fietspaden en 50 km per uur, wel de ene wegomlegging na de andere en elke dag wegens geparkeerde auto's STK. 3/ ikv circulatieplan voor de dorpskern: ik kom van de westdijk en wil naar de Hogerheistraat. Beide plannen maken dat iemand eerst de ganse dorpskern wordt doorgestuurd en dan nog eens moet omrijden via Kuierman-Overzetstraat-Veldstraat of in dat je 2x voor de lichten staat op Hoogveld (NB:50 km/u zoals in Hogerhei) en dan in een fietsstraat terechtkomt. Hebben automobilisten ook nog iets van rechten 4/Via 1-richting moet iedereen dezelfde weg nemen=concentratie van op 1 moment
lees meer
Feedback voor STK
andere richting - en wat met parkeren?
Betreft zone STK
Beste,
Goed dat schoolzones worden aangepakt, het gebruikmaken van éénrichtingsverkeer is de juiste oplossing hier.
Wel zijn er een aantal bemerkingen te maken.
Kan de verkeersafwikkeling in de Overzetstraat /Veldstraat/Acacialaan worden omgekeerd? Het punt waar men nu van de Acacialaan de Kuiermansstraat indraait is een gevaarlijk punt. Aankomende fietsers, op het westelijke fietspad, zijn pas zichtbaar als men met de wagen reeds op het fietspad staat. Dit probleem stelt zich niet ter hoogte van de Overzetstraat (fietsers beter zichtbaar).
Op de huidige plannen staat nergens iets aangeduid betreffende parkeerverbod in de enkelrichtingsstraten. We kunnen er dus van uitgaan dat parkeren langs beide zijden toegelaten blijft. Daarom het voorstel om parkeren slechts langs één zijde, d.m.v. parkeerplaatsen of -stroken, te voorzien (bvb. in Veldstraat thv STK, langs huizenkant). Dit is voldoende voor bewoners van deze straten en voor ouders die hun schoolgaande kinderen, met de wagen, komen ophalen en afzetten.
lees meer
Feedback voor STK
Noodzakelijk? niet zuur wel bezorgd
Graag volgende bedenkingen:
1. De onveiligheid aan en rond STK wordt veroorzaakt door de (groot)ouders van de leerlingen zelf, die ongestoord aan beide zijden van de straten parkeren, waardoor een smalle (fiets)rijstrook overblijft, waar dan nog eens gehaaste wagens en vrachtwagens! zich doorheen wurmen met een levensgevaarlijk kluwen tot gevolg en fietsers fietsen op het trottoir.
2. Als de omliggende straten eenrichtingsverkeerstraten worden gaan de wachtende automobilisten zich nog minder aan parkeer- en andere regels houden.
3. Alle vaste bewoners van de bewuste straten moeten 365 dagen 24 uur per dag per jaar omrijden omdat er ongeveer 185 dagen per jaar gedurende 15 minuten verkeersellende is veroorzaakt door de schoolgaande jeugd en hun bezorgde (groot)ouders.
4. Wij willen graag propere, gezonde lucht, maar bijna alle geparkeerde, wachtende auto's staan
's winters minutenlang stationair te draaien.
5. Het kruispunt Acacialaan-Kuierman heeft een heel slecht zicht naar links door de aanwezige parkeerstrook in de Kuierman.
lees meer
Feedback voor STK
Waar is er plaats voor de auto's van (groot)ouders?
Super dat jullie de schoolomgeving veiliger willen maken! Op de plannen en in het voorstel zie ik nergens ruimte voor de (groot) ouders die hun kind(eren) met de wagen komen afhalen. Is dit voorzien? Vooral de overlast die hiermee gepaard zal gaan, baart me zorgen. In de eenrichtingsstraten zal dit nog meevallen. Maar wat met de Veldstraat vanaf de Overzetstraat richting de Molenstraat. Daar zullen de wagens in beide richtingen parkeren plus doorgaand verkeer in beide richtingen plus fietsers in beide richtingen. Dit wordt even grote chaos als voordien. Of zie ik het verkeerd?
lees meer
Feedback voor STK
verkeersborden ontnemen zicht
vanuit de oudstrijdersstraat onder het spoor door, staan er net uit de tunnel rechts verkeersborden die het zicht ontnemen van de verkeerssituatie.
lees meer
Feedback voor STK
keerpunt voor autoverkeer/ Kiss+ ride
Om de veldstaat verder autoluw te maken zou de driehoek op het einde van de veldstraat met de hoek St. Niklaaswijk ingericht kunnen worden als kiss + ride zone. Leerlingen kunnen te voet via st niklaaswijk de doorsteek naar het STK maken. Auto's kunnen wegrijden via oudstrijdersstraat.
lees meer
Feedback voor STK
Verkeersveiligheid Hogerheistraat?
Een zeer goed initiatief met zeker verschillende verbeteringen voor de fietsveiligheid van zowel bewoners als schoolgaande kinderen. Wat volgens mij wel ontbreekt in het plan is de verkeersveiligheid in de Hogerheistraat. Deze straat wordt gebruikt door veel fietsers , zowel om naar het STK te fietsen als naar de scholen die gelegen zijn in het centrum van Kapelle-op-den-Bos. Door de aanpassingen aan de Veldstraat en andere straten in de omgeving is de kans groot dat er nog meer verkeer gebruikt gaat maken van de Hogerheistraat. Er wordt in deze straat vaak te snel gereden en de straat wordt ook veel gebruikt door zwaar verkeer. Er is enkel een fietssuggestiestrook en niets anders dat de veiligheid van de fietsers bevorderd. Het lijkt me logisch om ook hier stappen te ondernemen om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verhogen.
lees meer
Feedback voor STK
3. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
gevaarlijk dubbelrichtingsfietspad!
Het dubbelrichtingsfietspad is volgens mij niet de geschikte oplossing om volgende redenen:
1) bij aanvang en einde van de school zijn er op te korte tijd veel te veel fietsers. Je zal op dat moment daar maar als tegenligger fietsen. De Veldstraat is nu al te smal als de school uit is. 2) het is ook te gevaarlijk aan de zijstraten. Gemotoriseerd verkeer moet rekening houden met fietsers in beide richtingen. Bij vrachtwagens speelt dan de dode hoek nog mee.
3) de fietsers richting Nieuwenrode moeten terug de weg oversteken ter hoogte van nr.174 om daar de fietsstraat te volgen. Gaan de fietsers hier voorrang krijgen op het gemotoriseerd verkeer?
Mijn conclusie is dat men de fietsers en vooral de schoolgaande jeugd moet laten oversteken aan de veilige schoolomgeving en ze onmiddellijk langs de enige veilige kant - en dat is rechts van de baan - te laten rijden.
De Veldstraat wordt zo wie zo een zone dertig.
lees meer
Feedback voor STK
de gevolgen zijn nooit voor de beslissingsnemers
Het grootste gevaar voor de schoolgaande kinderen zijn de ouders van die kinderen. . Gaan ze nu eindelijk de verkeerswetten volgen na deze aanpassingen of is het weer net andersom. Graag mijn gemeente taks terugstorten zodat ik extra brandstof kan kopen om verplicht langer naast de schoolgaanden te rijden in de milieu ontlastende groene zones. Zijn er ook al plaatsen voor vaste camera's voorzien want zo een project kost geld al te beginnen met een studiebureau. Hoeveel herstelde fiets- en voetpaden zijn dit al ? In deze ambitieuze plannen is weinig of geen rekening gehouden heeft met de op de plaats zelf wonen. Hoeveel herstelde fiets- en voetpaden zijn dit al ?
lees meer
Feedback voor STK
3. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
extra conflict situatie vermeden
knooppunt 9 is al een zone waar veel verkeers stromen door elkaar moeten. Door fietsers vanuit het zuiden van de veldstraat eerder te laten oversteken blijft het gemotoriseerde verkeer richting acacialaan gescheiden van de fietsers. leerlingen tussen STK en SGI nemen nu ook al de kortste weg via de binnenbocht richting oudstrijdersstraat. Dit kunnen ze nu legaal doen. Een vernauwing voor auto's bij de busstop zorgt ervoor dat leerlingen die oversteken voor de bus langs met vertraagde auto's geconfronteerd worden. De ontsluiting van STK naar St. Niklaaswijk bestaat al in de plannen en wordt nog beter gebruikt.
lees meer
Feedback voor STK
Zeer goed en krachtig voorstel !!
Proficiat ! voor de plannen rond het STK, zo zal het veiliger worden !
Een paar vragen:
- waarom de Oudstrijdersstraat niet in de groene zone sluiten? 50 km/h lijkt mij hoog voor een weg waarlangs menig fietser en voetganger zich verplaatsen van het station naar STK maar ook naar het centrum.
- wat met het opkomend "zwaar" verkeer (+3,5T) uit de Hogerheistraat? Het passeert regelrecht over het kruispunt STK - Oudstrijdersstraat - Jan Hammeneckerstraat en "dendert" dan verder langs de Acacialaan, naar de Kuiermansstraat.
- Ik veronderstel dat de Acacialaan samen met éénrichtingsverkeer wordt uitgerust met een breed fietspad?
- Algemeen zal de handhaving 30km/u in het ganse gebied een (stevige) uitdaging zijn. Hoe gaat dit uitgevoerd worden?
De uitvoering van het ganse project zal nog heel wat inspanningen vergen, alleszins veel succes gewenst en wij kijken vol verwachting uit naar de implementatie ervan!
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat komt niet aan bod in de plannen
Het veiliger maken van de school omgeving vind ik zeer positief. Ik heb wel een aantal opmerkingen als bewoner van de Hogerheistraat en ouder van 2 schoolgaande kinderen (Kobos/de Kei). 1.Vorig schooljaar was er als gevolg van de autovrije zone in de Veldstraat ter hoogte van het STK vaak grote hinder door geparkeerde wagens (langs de twee kanten van de straat) die schoolgaande kinderen afzetten of ophalen. Dit gaf gevaarlijke situaties, bv. fietsers die door geparkeerde wagen moesten slalommen. Welke maatregelen worden genomen om dit te voorkomen wanneer de straten rond STK 1 richtingsverkeer worden? 2. Verkeer dat vanaf de A12 komt en bv. richting Willebroek of Mechelen moet, zal via GPS/Waze automatisch kortste route nemen langs de Hogerheistraat. Wat gaat er gedaan worden om dit te verhinderen? 3. wagens die vanuit Hogerheistraat komen en richting centrum moeten gaan, zullen langer in de file staan, zeker tijdens de spits. Sluipverkeer kan dan via de Jan-Hammeneckerstraat de file ontwijken om zo in te voegen net voor de lichten.
lees meer
Feedback voor STK
Noodzakelijk? niet zuur wel bezorgd (vervolg)
5. Door de eenrichting in de Overzetstraat, Veldstraat en Acacialaan wordt er volgens mij een grotere autostroom gegenereerd aan het STK, want elke auto moet die lus dus maken. Vraag: hoe gaan de schoolbussen rijden? ook aan de voordeur van STK voorbij? Alle verkeer uit Nieuwenrode dat richting Londerzeel wil, moet via de Veldstraat (via STK dus) of omrijden door de Kuierman en dan de Verbindingsweg nemen.
6. Geldt de eenrichtingsregel ook voor fietsers?? zoniet dan wordt het voor de fietsers niet veel veiliger in de Overzetstraat als ze tussen de geparkeerde en rijdende auto's door moeten laveren.
lees meer
Feedback voor STK
Onveilige situatie Hogerheistraat
Ik vind dit een heel mooie initiatief want ik weet hoe druk het is in de buurt van het STK aangezien ik er zelf in het 1e jaar zit en ik in de Hogerheistraat woon. Ik vind het wel spijtig dat er niks gebeurd in de Hogerheistraat terwijl er daar toch heel wat van mijn klasgenoten waaronder ik zelf elke dag moeten door fietsen en er daar met de kruising met de Oudstrijdersstraat altijd alle auto's zich maar gewoon parkeren op het voetpad waardoor er een heel onveilige verkeerssituatie ontstaat. Ook heb je dan nog de straat zelf waar niet eens een fiets-/voetpad is en waar veel te vaak verkeer aan een veel te hoge snelheid rijdt. Dus ik denk dat door van sommige delen van de Veldstraat een fietsstraat te maken (wat ik trouwens wel heel goed vindt) het probleem gewoon opgeschoven zal worden naar andere straten waaronder de Hogerheistraat. Het zou er dus nog drukker worden dan het er nu al is.
Alvast bedankt. Marit
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat vergeten?
Wordt de Hogerheistraat niet vergeten? Als ik op woensdagmiddag mijn kleinkinderen te voet ga afhalen in de Pepel, moet ik met de kinderen op straat lopen omdat er in het begin van de Hogerheistraat, zelfs op en voorbij het brugje, wagens geparkeerd staan die leerlingen van STK komen afhalen. Als voetganger moet je bovendien op de fietssuggestiestrook lopen en moet je telkens de kant in als de auto's en vrachtwagens je te snel passeren. Voor voetgangers en fietsers is het daar enorm gevaarlijk. Wat baat het om de onmiddellijke schoolomgeving veiliger te maken als het voor dezelfde schoolgaande jeugd een paar meter verder super gevaarlijk is.
lees meer
Feedback voor STK
Goede start van een voorstel
Na een periode van tijdelijke afsluiting voor het STK was duidelijk voor de inwoners dat het probleem gewoon verschoof. Daarvoor was een studiebureau niet noodzakelijk. Als men spreekt over veiligheid moet men niet enkel naar de directe schoolomgeving kijken. Zone 30 of Zone 50 in de praktijk wordt zeker de Veldstraat als race baan gebruikt. Een trajectcontrole of flitspaal zou hier zeker rendabel zijn. Snelheid verlagen zal alleen werken als er ook degelijk regelmatig op wordt gecontroleerd en geverbaliseerd. Moest de ganse Veldstraat enkelrichting gemaakt worden zou je ook de ruimte hebben om meer groen, bredere voet en fietspaden te kunnen voorzien. Tenslotte een kilometer omrijden voor een auto is niet zo een probleem.
Tot slot zou ik ook willen vragen dat welke werken men ook uitvoert, opvoeding en verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen ook niet altijd even goed wordt opgevolgd. Fietsen met de handen op het stuur, max aan fietsers naast elkaar, juiste richting fietsen kan en moet ook aan sensibilisering gedaan worden.
lees meer