Deze reacties werden reeds ingediend
Feedback voor STK
Verkeer uit Acacialaan: slecht zichtbaar
Het plan is dat er eenrichtingsverkeer ingericht wordt, waardoor het verkeer uit de Acacialaan in de Kuiermansstraat komt.
Als je in de Kuiermansstraat rijdt, komende uit het centrum, kun je niet goed zien of er verkeer uit de Acacialaan komt doordat er auto’s en/of een camionette (wat de bewoners aldaar hun goed recht is) geparkeerd staan op de parkeerstrook net voor de Acacialaan.
Bovendien moet het verkeer dat uit de Acacialaan komt misschien wat langer wachten doordat het drukker wordt in de Kuiermansstraat door bestuurders die de Veldstraat vermijden. Hierdoor kan er op drukke momenten misscheien wel een file ontstaan in de Acacialaan.
lees meer
Feedback voor STK
3. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Zeer goed en krachtig voorstel !!
Proficiat ! voor de plannen rond het STK, zo zal het veiliger worden !
Een paar vragen:
- waarom de Oudstrijdersstraat niet in de groene zone sluiten? 50 km/h lijkt mij hoog voor een weg waarlangs menig fietser en voetganger zich verplaatsen van het station naar STK maar ook naar het centrum.
- wat met het opkomend "zwaar" verkeer (+3,5T) uit de Hogerheistraat? Het passeert regelrecht over het kruispunt STK - Oudstrijdersstraat - Jan Hammeneckerstraat en "dendert" dan verder langs de Acacialaan, naar de Kuiermansstraat.
- Ik veronderstel dat de Acacialaan samen met éénrichtingsverkeer wordt uitgerust met een breed fietspad?
- Algemeen zal de handhaving 30km/u in het ganse gebied een (stevige) uitdaging zijn. Hoe gaat dit uitgevoerd worden?
De uitvoering van het ganse project zal nog heel wat inspanningen vergen, alleszins veel succes gewenst en wij kijken vol verwachting uit naar de implementatie ervan!
lees meer
Feedback voor STK
gevaarlijk dubbelrichtingsfietspad!
Het dubbelrichtingsfietspad is volgens mij niet de geschikte oplossing om volgende redenen:
1) bij aanvang en einde van de school zijn er op te korte tijd veel te veel fietsers. Je zal op dat moment daar maar als tegenligger fietsen. De Veldstraat is nu al te smal als de school uit is. 2) het is ook te gevaarlijk aan de zijstraten. Gemotoriseerd verkeer moet rekening houden met fietsers in beide richtingen. Bij vrachtwagens speelt dan de dode hoek nog mee.
3) de fietsers richting Nieuwenrode moeten terug de weg oversteken ter hoogte van nr.174 om daar de fietsstraat te volgen. Gaan de fietsers hier voorrang krijgen op het gemotoriseerd verkeer?
Mijn conclusie is dat men de fietsers en vooral de schoolgaande jeugd moet laten oversteken aan de veilige schoolomgeving en ze onmiddellijk langs de enige veilige kant - en dat is rechts van de baan - te laten rijden.
De Veldstraat wordt zo wie zo een zone dertig.
lees meer
Feedback voor STK
Er zijn ook nog andere bewoners in KODB dan fietsers, scholieren en grootouders
1/ Gaat men er ook op toezien dat alle fietsers het verkeersreglement, lichten, fietspaden ed effectief gaan respecteren? 2/ Kuiermansstraat = 50 km per uur want aangepast voor gemotoriseerd verkeer wegens werken. Maar detail …nog moeilijk te bereiken via het circulatieplan van de dorpskern, Veldstraat=verblijffunctie, en waar staat de Hogerheistraat: verblijfsfunctie, fietsende scholieren, overdreven snel verkeer en vrachtwagens, maar geen fietspaden en 50 km per uur, wel de ene wegomlegging na de andere en elke dag wegens geparkeerde auto's STK. 3/ ikv circulatieplan voor de dorpskern: ik kom van de westdijk en wil naar de Hogerheistraat. Beide plannen maken dat iemand eerst de ganse dorpskern wordt doorgestuurd en dan nog eens moet omrijden via Kuierman-Overzetstraat-Veldstraat of in dat je 2x voor de lichten staat op Hoogveld (NB:50 km/u zoals in Hogerhei) en dan in een fietsstraat terechtkomt. Hebben automobilisten ook nog iets van rechten 4/Via 1-richting moet iedereen dezelfde weg nemen=concentratie van op 1 moment
lees meer
Feedback voor STK
Verkeersveiligheid Hogerheistraat?
Een zeer goed initiatief met zeker verschillende verbeteringen voor de fietsveiligheid van zowel bewoners als schoolgaande kinderen. Wat volgens mij wel ontbreekt in het plan is de verkeersveiligheid in de Hogerheistraat. Deze straat wordt gebruikt door veel fietsers , zowel om naar het STK te fietsen als naar de scholen die gelegen zijn in het centrum van Kapelle-op-den-Bos. Door de aanpassingen aan de Veldstraat en andere straten in de omgeving is de kans groot dat er nog meer verkeer gebruikt gaat maken van de Hogerheistraat. Er wordt in deze straat vaak te snel gereden en de straat wordt ook veel gebruikt door zwaar verkeer. Er is enkel een fietssuggestiestrook en niets anders dat de veiligheid van de fietsers bevorderd. Het lijkt me logisch om ook hier stappen te ondernemen om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verhogen.
lees meer
Feedback voor STK
Voetgangers en fietsers van de Hogerheistraat?
Goed initiatief, enkel zeer spijtig dat er niet gerept wordt over de Hogerheistraat. Hier wonen nochtans heel wat kinderen die dagelijks met de fiets naar school gaan. Door het nieuwe plan zal het opnieuw drukker worden in onze straat, een straat zonder voetpad, laat staan fietspad, laat staan snelheidsremmers. Bovendien wordt het begin van de straat, bij het kruispunt met de Oudstrijdersstraat gebruikt als parking door ouders die hun kinderen van het STK komen ophalen of komen brengen. Deze wagens staan letterlijk overal geparkeerd, draaien terug, etc. wat zeer gevaarlijke situaties creëert voor iedereen die tussen de geparkeerde wagens door moet laveren. Zou het niet logisch zijn om ook rekening te houden met de Hogerheistraat en meteen alles aan te pakken?
lees meer
Feedback voor STK
andere richting - en wat met parkeren?
Betreft zone STK
Beste,
Goed dat schoolzones worden aangepakt, het gebruikmaken van éénrichtingsverkeer is de juiste oplossing hier.
Wel zijn er een aantal bemerkingen te maken.
Kan de verkeersafwikkeling in de Overzetstraat /Veldstraat/Acacialaan worden omgekeerd? Het punt waar men nu van de Acacialaan de Kuiermansstraat indraait is een gevaarlijk punt. Aankomende fietsers, op het westelijke fietspad, zijn pas zichtbaar als men met de wagen reeds op het fietspad staat. Dit probleem stelt zich niet ter hoogte van de Overzetstraat (fietsers beter zichtbaar).
Op de huidige plannen staat nergens iets aangeduid betreffende parkeerverbod in de enkelrichtingsstraten. We kunnen er dus van uitgaan dat parkeren langs beide zijden toegelaten blijft. Daarom het voorstel om parkeren slechts langs één zijde, d.m.v. parkeerplaatsen of -stroken, te voorzien (bvb. in Veldstraat thv STK, langs huizenkant). Dit is voldoende voor bewoners van deze straten en voor ouders die hun schoolgaande kinderen, met de wagen, komen ophalen en afzetten.
lees meer
Feedback voor STK
Een bushalte middenin de drukke schoolomgeving?
Een super idee om de schoolomgeving van het STK aan te pakken. Als ik de plannen bekijk zie ik een absolute verbetering maar op 1 punt heb ik toch mijn bedenkingen : de locatie van de bushalte. De bushalte komt op een zeer drukke plaats. Volgens mij een té drukke plaats voor een bushalte zowel voor de passanten als de gebruikers ervan. Ik vraag me af of de bushalte misschien naar de Overzetstraat kan verplaatst worden.
lees meer
Feedback voor STK
Goed initiatief. Proefopstelling?
Goed initiatief om de verkeersveiligheid te verbeteren. Komt er ook een proefopstelling om te bekijken of de voorgestelde initiatieven ook hun doel zullen bereiken? Zal de overlast in de Veldstraat niet verplaatst worden naar de Acacialaan en Overzetstraat? Hoe zal het gemotoriseerd verkeer vanuit de Veldstraat naar de Oudstrijdersstraat (en Hogerheistraat) verlopen tijdens begin-en einduur van de school zonder conflict te vormen met de fietsers?
lees meer
Feedback voor STK
Proficiat
Proficiat voor de plannen rond het STK. Ziet er veilig uit.
Toch één opmerking: waarom van de Oudstrijdersstraat geen fietststraat maken vanaf het kruispunt met de Veldstraat tot het kruispunt met de fietsostrade? Dat is een relatief kort stuk nog en maakt het hele traject veilig.
Een uitdaging wordt wel de handhaving in de zone 30. Vooral buiten de spitsuren zal dit in straten als de Acacialaan een uitdaging zijn.
lees meer
Feedback voor STK
Noodzakelijk? niet zuur wel bezorgd (vervolg)
5. Door de eenrichting in de Overzetstraat, Veldstraat en Acacialaan wordt er volgens mij een grotere autostroom gegenereerd aan het STK, want elke auto moet die lus dus maken. Vraag: hoe gaan de schoolbussen rijden? ook aan de voordeur van STK voorbij? Alle verkeer uit Nieuwenrode dat richting Londerzeel wil, moet via de Veldstraat (via STK dus) of omrijden door de Kuierman en dan de Verbindingsweg nemen.
6. Geldt de eenrichtingsregel ook voor fietsers?? zoniet dan wordt het voor de fietsers niet veel veiliger in de Overzetstraat als ze tussen de geparkeerde en rijdende auto's door moeten laveren.
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat komt niet aan bod in de plannen
Het veiliger maken van de school omgeving vind ik zeer positief. Ik heb wel een aantal opmerkingen als bewoner van de Hogerheistraat en ouder van 2 schoolgaande kinderen (Kobos/de Kei). 1.Vorig schooljaar was er als gevolg van de autovrije zone in de Veldstraat ter hoogte van het STK vaak grote hinder door geparkeerde wagens (langs de twee kanten van de straat) die schoolgaande kinderen afzetten of ophalen. Dit gaf gevaarlijke situaties, bv. fietsers die door geparkeerde wagen moesten slalommen. Welke maatregelen worden genomen om dit te voorkomen wanneer de straten rond STK 1 richtingsverkeer worden? 2. Verkeer dat vanaf de A12 komt en bv. richting Willebroek of Mechelen moet, zal via GPS/Waze automatisch kortste route nemen langs de Hogerheistraat. Wat gaat er gedaan worden om dit te verhinderen? 3. wagens die vanuit Hogerheistraat komen en richting centrum moeten gaan, zullen langer in de file staan, zeker tijdens de spits. Sluipverkeer kan dan via de Jan-Hammeneckerstraat de file ontwijken om zo in te voegen net voor de lichten.
lees meer
Feedback voor STK
Moet STK veiliger?
Hoeveel ongelukken zijn er in de Veldstraat aan het STK al gebeurd de laatste jaren? Geen enkel!! De politie zegt zelf dat het daar chaos is en in een dergelijke situatie is dat heel veilig. Men staat daar nml STIL en zodoende geeft dit buiten de gebruikelijke file van amper een klein half uurtje (dit 2x/dag) geen problemen! Waarom dan al die straten éénrichting maken? Dit gaat nog grotere problemen geven in Acacialaan, Overzetstraat en Kuiermansstraat! Wat met al dat vrachtvervoer van Eternit door al deze straten.... Wat als er een ongeval gebeurd op bv de Kuiermansstraat (tss Overzetstraat en Acacialaan) ...dit gaat immers een enorme file en last veroorzaken en nog meer problemen geven dan de gekende (vrij beperkte) last die er nu is! Het kruispunt van de Kuiermansstraat met Overzetstraat en Huttekenstraat zal ook onveiliger worden voor de vele fietsers naar het STK door het drukkere verkeer aldaar. Dergelijk ontwerp met permanente veranderingen, voor amper 2x/d 25tal min last, zijn meer dan een brug te ver!
lees meer
Feedback voor STK
1. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
extra conflict situatie vermeden
knooppunt 9 is al een zone waar veel verkeers stromen door elkaar moeten. Door fietsers vanuit het zuiden van de veldstraat eerder te laten oversteken blijft het gemotoriseerde verkeer richting acacialaan gescheiden van de fietsers. leerlingen tussen STK en SGI nemen nu ook al de kortste weg via de binnenbocht richting oudstrijdersstraat. Dit kunnen ze nu legaal doen. Een vernauwing voor auto's bij de busstop zorgt ervoor dat leerlingen die oversteken voor de bus langs met vertraagde auto's geconfronteerd worden. De ontsluiting van STK naar St. Niklaaswijk bestaat al in de plannen en wordt nog beter gebruikt.
lees meer
Feedback voor STK
verkeersborden ontnemen zicht
vanuit de oudstrijdersstraat onder het spoor door, staan er net uit de tunnel rechts verkeersborden die het zicht ontnemen van de verkeerssituatie.
lees meer
Feedback voor STK
HogerheiSTRAAT of HogerheiSNELWEG ??
Goed initiatief om de verkeersveiligheid aan te pakken in Kapelle.
Ik vraag me wel af of het studiebureau/gemeentebestuur wel eens in de Hogerheistraat is geweest tijdens de ochtend- of avondspits??
Door de Veldstraat fietsstraat te maken zal gemotoriseerd verkeer eerder kiezen voor de 1.6km Hogerhei dan voor de Kuiermansstraat zoals de studie verwacht.
Tientallen fietsers trotseren dagelijks voorbijrazende auto's/vrachtwagens in Hogerheistraat. En die rijden echt geen 50km/u hoor. Levensgevaarlijk is het in een straat die eigenlijk te smal is om én fietsters én auto's in een dubbele rijrichting toe te laten. Doe iets aan de snelheid in deze straat: trajectcontrole (cfr. Mechelen), verkeerseilanden (cfr. Hombeek) waardoor echt ontraden wordt om snel te rijden. Bescherm fietsers door de straat voor auto's te versmallen en de fietspaden te verbreden zodat het duidelijk is dat er slechts 1 auto tegelijkertijd (in enkele richting) door kan... de anderen moeten dan maar even wachten.
Of gaan jullie echt wachten tot er slachtoffers vallen?
lees meer
Feedback voor STK
reactie plannen Veldstraat en ......
Beste,
Het siert jullie dat jullie jullie zo inzetten om de schoolomgeving zo veilig mogelijk te maken. Toch wil ik jullie vragen om eerst een aantal maanden een proeftijd in te lassen voor jullie met de eigenlijke werken starten.
Ik wil hierbij de Schoolstraat vermelden. Ik ben voor de eenrichting, maar in de andere richting. Zoals ik nu ook opmerk is de ligging van de school belangrijk om de richting van het verkeer te bepalen. Toch resulteert deze richting in de Schoolstraat tot files bij start en einde van de school omdat het verkeer van drie scholen naar hetzelfde kruispunt moeten. Zou het niet beter zijn de richting te veranderen, maar de auto's laten parkeren zoals nu. Aan school kan dan een plaats voorzien worden waar de kinderen uit kunnen stappen, zonder te moeten oversteken.
Zoals de plannen aan Stk nu op papier staan, ligt de richting van het verkeer niet in overeenstemming met die van de Schoolstraat. Er zal heel wat moeten omgereden worden voor de inwoners van het dorp. Is dit wel milieuvriendelijk?
lees meer
Feedback voor STK
Noodzakelijk? niet zuur wel bezorgd
Graag volgende bedenkingen:
1. De onveiligheid aan en rond STK wordt veroorzaakt door de (groot)ouders van de leerlingen zelf, die ongestoord aan beide zijden van de straten parkeren, waardoor een smalle (fiets)rijstrook overblijft, waar dan nog eens gehaaste wagens en vrachtwagens! zich doorheen wurmen met een levensgevaarlijk kluwen tot gevolg en fietsers fietsen op het trottoir.
2. Als de omliggende straten eenrichtingsverkeerstraten worden gaan de wachtende automobilisten zich nog minder aan parkeer- en andere regels houden.
3. Alle vaste bewoners van de bewuste straten moeten 365 dagen 24 uur per dag per jaar omrijden omdat er ongeveer 185 dagen per jaar gedurende 15 minuten verkeersellende is veroorzaakt door de schoolgaande jeugd en hun bezorgde (groot)ouders.
4. Wij willen graag propere, gezonde lucht, maar bijna alle geparkeerde, wachtende auto's staan
's winters minutenlang stationair te draaien.
5. Het kruispunt Acacialaan-Kuierman heeft een heel slecht zicht naar links door de aanwezige parkeerstrook in de Kuierman.
lees meer
Feedback voor STK
Doorstroming van het verkeer op het einde van de Hogerheistraat
Proficiat, een zeer goed initiatief dat hopelijk snel wordt gerealiseerd!
In de toelichting van de plannen wordt er echter niets gezegd m.b.t. de onveilige verkeerssituatie op het einde van de Hogerheistraat en het kruispunt met de Oudstrijdersstraat.
Wanneer het school uit is, parkeren flink wat ouders hun wagen in deze zone waardoor het doorgaand verkeer voor andere auto’s sterk belemmerd wordt en een zeer onveilige situatie ontstaat voor de fietsers die dit punt moeten passeren. Tel hierbij op al het zware vrachtverkeer dat door de Hogerheistraat rijdt en het is wel duidelijk dat er hier in de toekomst ongelukken gaan gebeuren.
We horen graag jullie aanpak voor deze zone, die zich toch ook vlakbij het STK (en in de "aan te pakken" perimeter) bevindt. Alvast bedankt.
lees meer
Feedback voor STK
Veldstraat zone 30: Moeilijk te handhaven
Goed idee om de schoolomgeving aan het STK veiliger te maken voor de schoolgaande kinderen.
Ik ben het er mee eens dat het vaak ook de ouders zijn, die hun kinderen met de auto naar school brengen, die het gevaarlijk(er) maken als je ziet waar ze zich parkeren. Alsof de kinderen niet eens een paar meter kunnen stappen.
De Veldstraat wordt zone 30, maar hoe gaat dit nagegaan worden. Op ogenblikken dat er fietsers rijden, zal het nog ‘goed’ toegepast worden, maar op andere momenten van de dag en week wordt het moeilijk, denk ik, om deze 30 te handhaven.
Er gaat dan ook meer verkeer door de Kuiermansstraat rijden, omdat ze sneller willen rijden dan 30. In de Kuiermansstraat mag er 50 gereden worden en dat is zelfs vaak moeilijk vol te houden voor vele bestuurders. Er wordt daar vaak sneller dan 50 gereden. De betonplaten van de Kuiermansstraat liggen ook niet meer zo stabiel en bewegen echt als kleine wipplanken als er over gereden wordt met als gevolg dat ik soms lig te daveren in mijn bed of dat de glazen rinkelen in de kast.
lees meer
Feedback voor STK
Voetgangers doorgang naar STK via Acacialaan
Ter hoogte van Acacialaan 19 is een doorsteek tussen 2 huizen naar het sportveld van het STK.
Om verkeersstromen te scheiden tussen fietsers en de groep voetgangers/ Bus reizigers/ leerlingen die met de auto worden gebracht, zou deze doorgang een toegang kunnen zijn voor leerlingen te voet. Een gecombineerde bus halte / kiss+ride nabij de doorsteek maakt het compleet.
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat vergeten?
Wordt de Hogerheistraat niet vergeten? Als ik op woensdagmiddag mijn kleinkinderen te voet ga afhalen in de Pepel, moet ik met de kinderen op straat lopen omdat er in het begin van de Hogerheistraat, zelfs op en voorbij het brugje, wagens geparkeerd staan die leerlingen van STK komen afhalen. Als voetganger moet je bovendien op de fietssuggestiestrook lopen en moet je telkens de kant in als de auto's en vrachtwagens je te snel passeren. Voor voetgangers en fietsers is het daar enorm gevaarlijk. Wat baat het om de onmiddellijke schoolomgeving veiliger te maken als het voor dezelfde schoolgaande jeugd een paar meter verder super gevaarlijk is.
lees meer