Deze reacties werden reeds ingediend
Feedback voor STK
Doorstroming van het verkeer op het einde van de Hogerheistraat
Proficiat, een zeer goed initiatief dat hopelijk snel wordt gerealiseerd!
In de toelichting van de plannen wordt er echter niets gezegd m.b.t. de onveilige verkeerssituatie op het einde van de Hogerheistraat en het kruispunt met de Oudstrijdersstraat.
Wanneer het school uit is, parkeren flink wat ouders hun wagen in deze zone waardoor het doorgaand verkeer voor andere auto’s sterk belemmerd wordt en een zeer onveilige situatie ontstaat voor de fietsers die dit punt moeten passeren. Tel hierbij op al het zware vrachtverkeer dat door de Hogerheistraat rijdt en het is wel duidelijk dat er hier in de toekomst ongelukken gaan gebeuren.
We horen graag jullie aanpak voor deze zone, die zich toch ook vlakbij het STK (en in de "aan te pakken" perimeter) bevindt. Alvast bedankt.
lees meer
Feedback voor STK
extra conflict situatie vermeden
knooppunt 9 is al een zone waar veel verkeers stromen door elkaar moeten. Door fietsers vanuit het zuiden van de veldstraat eerder te laten oversteken blijft het gemotoriseerde verkeer richting acacialaan gescheiden van de fietsers. leerlingen tussen STK en SGI nemen nu ook al de kortste weg via de binnenbocht richting oudstrijdersstraat. Dit kunnen ze nu legaal doen. Een vernauwing voor auto's bij de busstop zorgt ervoor dat leerlingen die oversteken voor de bus langs met vertraagde auto's geconfronteerd worden. De ontsluiting van STK naar St. Niklaaswijk bestaat al in de plannen en wordt nog beter gebruikt.
lees meer
Feedback voor STK
Eindelijk een visie rond verkeersbeleid
Goede visie die de verkeersveiligheid in onze gemeente ten goede zal komen. Ik kijk alvast uit naar de start van de werken zodat het niet enkel bij plannen blijft. Twee aandachtspunten:
- afdwingbaarheid van zone 30 in Veldstraat want momenteel wordt er gemakkelijk 50 en meer gereden: bv wegversmallingen, bloembakken, andere...?
- de combinatie van vrachtverkeer en fietsers is gevaarlijk: een verbod van +3,5T in fietsstraten lijkt me aangewezen
lees meer
Feedback voor STK
Veilig en duidelijk! Goed voorstel
Super initiatief! Ondanks de drukte in de kuiermansstraat zal toenemen. Een paar puntjes waar ik me wel vragen bij stel :
-Is er voldoende wachtplaats voor de busdiensten voorzien?
-verduidelijking +3,5t (anders chaos)
- in de andere straten waar het verkeer zal toenemen extra veiligheidsmaatregelen voorzien zoals oversteek fiets-en voetpaden (Acacialaan-Kuiermansstraat waar veel schoolkinderen passeren)
- onderhoud betonbanen (gedans zwaar verkeer)
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat
Goed initiatief om de veiligheid rond de school te verbeteren, we mogen echter niet vergeten dat heel veel fietsers van en naar STK rijden via de Hogerheistraat. Dit terwijl deze straat vandaag al helemaal niet voorzien is om de verschillende types verkeer tegelijk aan te kunnen (fietsers,vrachtverkeer,auto's enz.). Door de aanleg van de eenrichting in de veldstraat zullen nog meer auto's via de Hogerheistraat rijden, waardoor verkeer toeneemt (en dit zeker op momenten dat er veel fietsers door de straat rijden). Het gebrek aan volwaardig fietspad, de slechte afwerking van de asfaltboord, het volume verkeer en de hoge snelheid waarmee gereden wordt, maakt dat er in dit plan ook aandacht moet zijn voor de inrichting van de Hogerheistraat. Zo niet zal de situatie er nog gevaarlijker worden als nu reeds het geval.
lees meer
Feedback voor STK
gevaarlijk dubbelrichtingsfietspad!
Het dubbelrichtingsfietspad is volgens mij niet de geschikte oplossing om volgende redenen:
1) bij aanvang en einde van de school zijn er op te korte tijd veel te veel fietsers. Je zal op dat moment daar maar als tegenligger fietsen. De Veldstraat is nu al te smal als de school uit is. 2) het is ook te gevaarlijk aan de zijstraten. Gemotoriseerd verkeer moet rekening houden met fietsers in beide richtingen. Bij vrachtwagens speelt dan de dode hoek nog mee.
3) de fietsers richting Nieuwenrode moeten terug de weg oversteken ter hoogte van nr.174 om daar de fietsstraat te volgen. Gaan de fietsers hier voorrang krijgen op het gemotoriseerd verkeer?
Mijn conclusie is dat men de fietsers en vooral de schoolgaande jeugd moet laten oversteken aan de veilige schoolomgeving en ze onmiddellijk langs de enige veilige kant - en dat is rechts van de baan - te laten rijden.
De Veldstraat wordt zo wie zo een zone dertig.
lees meer
Feedback voor STK
Verkeer uit Acacialaan: slecht zichtbaar
Het plan is dat er eenrichtingsverkeer ingericht wordt, waardoor het verkeer uit de Acacialaan in de Kuiermansstraat komt.
Als je in de Kuiermansstraat rijdt, komende uit het centrum, kun je niet goed zien of er verkeer uit de Acacialaan komt doordat er auto’s en/of een camionette (wat de bewoners aldaar hun goed recht is) geparkeerd staan op de parkeerstrook net voor de Acacialaan.
Bovendien moet het verkeer dat uit de Acacialaan komt misschien wat langer wachten doordat het drukker wordt in de Kuiermansstraat door bestuurders die de Veldstraat vermijden. Hierdoor kan er op drukke momenten misscheien wel een file ontstaan in de Acacialaan.
lees meer
Feedback voor STK
Goede start van een voorstel
Na een periode van tijdelijke afsluiting voor het STK was duidelijk voor de inwoners dat het probleem gewoon verschoof. Daarvoor was een studiebureau niet noodzakelijk. Als men spreekt over veiligheid moet men niet enkel naar de directe schoolomgeving kijken. Zone 30 of Zone 50 in de praktijk wordt zeker de Veldstraat als race baan gebruikt. Een trajectcontrole of flitspaal zou hier zeker rendabel zijn. Snelheid verlagen zal alleen werken als er ook degelijk regelmatig op wordt gecontroleerd en geverbaliseerd. Moest de ganse Veldstraat enkelrichting gemaakt worden zou je ook de ruimte hebben om meer groen, bredere voet en fietspaden te kunnen voorzien. Tenslotte een kilometer omrijden voor een auto is niet zo een probleem.
Tot slot zou ik ook willen vragen dat welke werken men ook uitvoert, opvoeding en verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen ook niet altijd even goed wordt opgevolgd. Fietsen met de handen op het stuur, max aan fietsers naast elkaar, juiste richting fietsen kan en moet ook aan sensibilisering gedaan worden.
lees meer
Feedback voor STK
korste weg
van campus veldstraat naar campus SGI gaan leerlingen 'altijd' de kortste weg nemen. De route via de hammeneckerstraat zal weinig gebruikt gaan worden
lees meer
Feedback voor STK
andere richting - en wat met parkeren?
Betreft zone STK
Beste,
Goed dat schoolzones worden aangepakt, het gebruikmaken van éénrichtingsverkeer is de juiste oplossing hier.
Wel zijn er een aantal bemerkingen te maken.
Kan de verkeersafwikkeling in de Overzetstraat /Veldstraat/Acacialaan worden omgekeerd? Het punt waar men nu van de Acacialaan de Kuiermansstraat indraait is een gevaarlijk punt. Aankomende fietsers, op het westelijke fietspad, zijn pas zichtbaar als men met de wagen reeds op het fietspad staat. Dit probleem stelt zich niet ter hoogte van de Overzetstraat (fietsers beter zichtbaar).
Op de huidige plannen staat nergens iets aangeduid betreffende parkeerverbod in de enkelrichtingsstraten. We kunnen er dus van uitgaan dat parkeren langs beide zijden toegelaten blijft. Daarom het voorstel om parkeren slechts langs één zijde, d.m.v. parkeerplaatsen of -stroken, te voorzien (bvb. in Veldstraat thv STK, langs huizenkant). Dit is voldoende voor bewoners van deze straten en voor ouders die hun schoolgaande kinderen, met de wagen, komen ophalen en afzetten.
lees meer
Feedback voor STK
Een bushalte middenin de drukke schoolomgeving?
Een super idee om de schoolomgeving van het STK aan te pakken. Als ik de plannen bekijk zie ik een absolute verbetering maar op 1 punt heb ik toch mijn bedenkingen : de locatie van de bushalte. De bushalte komt op een zeer drukke plaats. Volgens mij een té drukke plaats voor een bushalte zowel voor de passanten als de gebruikers ervan. Ik vraag me af of de bushalte misschien naar de Overzetstraat kan verplaatst worden.
lees meer
Feedback voor STK
Graag enkele bedenkingen bij dit positive ontwerp.
Uiteraard positief dat werk wordt gemaakt van een veiliger schoolomgeving.
Graag volgende bedenkingen/ suggesties:
- in het plan is er geen sprake van een uitgebreide kis & ride zone aan de school. Ouders die met de auto hun kinderen komen ophalen, parkeren zich zo dicht mogelijk bij de school en verhinderen soms in belangrijke mate het doorgaand verkeer. Dubbel parkeren zou dus best afgeschaft worden in zowel de Veldstraat, Overzetstraat als Acacialaan.
- Positief is dat éénrichtingsverkeer wordt ingesteld. Echter bewoners van de Veldstraat moeten dan wel omrijden komende van het centrum. Geen probleem, maar wat als bepaalde straten onderbroken worden wegens werken/ ongevallen/ interventies hulpdiensten?
- Is het niet aangewezen sluikverkeer (ook van vrachtwagens) te verhinderen in Acacialaan/ Overzetstraat/ Fazantenlaan (i.e. aanpalende straten)?
- Het is mij niet duidelijk welk autoverkeer nog zal worden toegelaten in smal stuk Veldstraat dat aansluit op de Molenstraat.
lees meer
Feedback voor STK
Verkeersveiligheid Hogerheistraat?
Een zeer goed initiatief met zeker verschillende verbeteringen voor de fietsveiligheid van zowel bewoners als schoolgaande kinderen. Wat volgens mij wel ontbreekt in het plan is de verkeersveiligheid in de Hogerheistraat. Deze straat wordt gebruikt door veel fietsers , zowel om naar het STK te fietsen als naar de scholen die gelegen zijn in het centrum van Kapelle-op-den-Bos. Door de aanpassingen aan de Veldstraat en andere straten in de omgeving is de kans groot dat er nog meer verkeer gebruikt gaat maken van de Hogerheistraat. Er wordt in deze straat vaak te snel gereden en de straat wordt ook veel gebruikt door zwaar verkeer. Er is enkel een fietssuggestiestrook en niets anders dat de veiligheid van de fietsers bevorderd. Het lijkt me logisch om ook hier stappen te ondernemen om de veiligheid van de zwakke weggebruikers te verhogen.
lees meer
Feedback voor STK
3. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
2. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Goed voorstel voor een veiligere omgeving!
Helemaal voorstander van dit voorstel, en kijk alvast uit om mijn kinderen op een veiligere manier naar school te laten fietsen!
Enkele vragen:
- hoe gaan we zone 30 handhaven?
- hoe kunnen we de fietsstraat afdwingen in een 2-richtingstraat ?
- gaan de lichten in de kuiermansstraat anders afgesteld worden om een vlotte doorstroming v het verkeer te garanderen?
lees meer
Feedback voor STK
de gevolgen zijn nooit voor de beslissingsnemers
Het grootste gevaar voor de schoolgaande kinderen zijn de ouders van die kinderen. . Gaan ze nu eindelijk de verkeerswetten volgen na deze aanpassingen of is het weer net andersom. Graag mijn gemeente taks terugstorten zodat ik extra brandstof kan kopen om verplicht langer naast de schoolgaanden te rijden in de milieu ontlastende groene zones. Zijn er ook al plaatsen voor vaste camera's voorzien want zo een project kost geld al te beginnen met een studiebureau. Hoeveel herstelde fiets- en voetpaden zijn dit al ? In deze ambitieuze plannen is weinig of geen rekening gehouden heeft met de op de plaats zelf wonen. Hoeveel herstelde fiets- en voetpaden zijn dit al ?
lees meer
Feedback voor STK
1. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Zeer goed en krachtig voorstel !!
Proficiat ! voor de plannen rond het STK, zo zal het veiliger worden !
Een paar vragen:
- waarom de Oudstrijdersstraat niet in de groene zone sluiten? 50 km/h lijkt mij hoog voor een weg waarlangs menig fietser en voetganger zich verplaatsen van het station naar STK maar ook naar het centrum.
- wat met het opkomend "zwaar" verkeer (+3,5T) uit de Hogerheistraat? Het passeert regelrecht over het kruispunt STK - Oudstrijdersstraat - Jan Hammeneckerstraat en "dendert" dan verder langs de Acacialaan, naar de Kuiermansstraat.
- Ik veronderstel dat de Acacialaan samen met éénrichtingsverkeer wordt uitgerust met een breed fietspad?
- Algemeen zal de handhaving 30km/u in het ganse gebied een (stevige) uitdaging zijn. Hoe gaat dit uitgevoerd worden?
De uitvoering van het ganse project zal nog heel wat inspanningen vergen, alleszins veel succes gewenst en wij kijken vol verwachting uit naar de implementatie ervan!
lees meer
Feedback voor STK
Goed initiatief. Proefopstelling?
Goed initiatief om de verkeersveiligheid te verbeteren. Komt er ook een proefopstelling om te bekijken of de voorgestelde initiatieven ook hun doel zullen bereiken? Zal de overlast in de Veldstraat niet verplaatst worden naar de Acacialaan en Overzetstraat? Hoe zal het gemotoriseerd verkeer vanuit de Veldstraat naar de Oudstrijdersstraat (en Hogerheistraat) verlopen tijdens begin-en einduur van de school zonder conflict te vormen met de fietsers?
lees meer
Feedback voor STK
3. Goede visie, praktische verbetering nihil
Door de beperking aan tekst, zie foto.
lees meer
Feedback voor STK
Voetgangers en fietsers van de Hogerheistraat?
Goed initiatief, enkel zeer spijtig dat er niet gerept wordt over de Hogerheistraat. Hier wonen nochtans heel wat kinderen die dagelijks met de fiets naar school gaan. Door het nieuwe plan zal het opnieuw drukker worden in onze straat, een straat zonder voetpad, laat staan fietspad, laat staan snelheidsremmers. Bovendien wordt het begin van de straat, bij het kruispunt met de Oudstrijdersstraat gebruikt als parking door ouders die hun kinderen van het STK komen ophalen of komen brengen. Deze wagens staan letterlijk overal geparkeerd, draaien terug, etc. wat zeer gevaarlijke situaties creëert voor iedereen die tussen de geparkeerde wagens door moet laveren. Zou het niet logisch zijn om ook rekening te houden met de Hogerheistraat en meteen alles aan te pakken?
lees meer
Feedback voor STK
Proficiat
Proficiat voor de plannen rond het STK. Ziet er veilig uit.
Toch één opmerking: waarom van de Oudstrijdersstraat geen fietststraat maken vanaf het kruispunt met de Veldstraat tot het kruispunt met de fietsostrade? Dat is een relatief kort stuk nog en maakt het hele traject veilig.
Een uitdaging wordt wel de handhaving in de zone 30. Vooral buiten de spitsuren zal dit in straten als de Acacialaan een uitdaging zijn.
lees meer
Feedback voor STK
Hogerheistraat komt niet aan bod in de plannen
Het veiliger maken van de school omgeving vind ik zeer positief. Ik heb wel een aantal opmerkingen als bewoner van de Hogerheistraat en ouder van 2 schoolgaande kinderen (Kobos/de Kei). 1.Vorig schooljaar was er als gevolg van de autovrije zone in de Veldstraat ter hoogte van het STK vaak grote hinder door geparkeerde wagens (langs de twee kanten van de straat) die schoolgaande kinderen afzetten of ophalen. Dit gaf gevaarlijke situaties, bv. fietsers die door geparkeerde wagen moesten slalommen. Welke maatregelen worden genomen om dit te voorkomen wanneer de straten rond STK 1 richtingsverkeer worden? 2. Verkeer dat vanaf de A12 komt en bv. richting Willebroek of Mechelen moet, zal via GPS/Waze automatisch kortste route nemen langs de Hogerheistraat. Wat gaat er gedaan worden om dit te verhinderen? 3. wagens die vanuit Hogerheistraat komen en richting centrum moeten gaan, zullen langer in de file staan, zeker tijdens de spits. Sluipverkeer kan dan via de Jan-Hammeneckerstraat de file ontwijken om zo in te voegen net voor de lichten.
lees meer